Jumaat, Julai 23, 2010

kenangan semalam....

salam....
Lama dah saya tak tulis dalam blog Lp Melaka.sampai ada ahli tanya napa blog LP Melaka senyap je cikgu....???Sebabnya saya penat dan malas....!!!hahaha.Bukanlah,sebab saya tada banyak masa sekarang nak menghadap computer lama-lama.
Tapi dalam hati ni melonjak-lonjak,macam-macam nak tulis.semalam saya tengok blog cikgu Aeen(SRIKANDI LP),...wah!cikgu aeen telah menyingkap kisah silam saya.mana ntah dia dapat gambar2 lama saya ntah...dah lama tu.saya pun tada simpan gambar2 tu semua.Pengalaman lama membuat hati saya ingin kembali kepada asal...tapi apakah daya.Kalau boleh undurkan balik masa tu mesti best.
Zaman tu sekitar tahun 1997-1998 lebih kurang.tu semua gambar generasi kedua murid2Ydp.selepas zaman cikgu din Gondrong(ABG LONG LP).Cikgu Gondrong adalah generasi pertama.Dan beliau adalah murid yang pertama sekali Khatam istiadat dengan Ydp.Saya adalah yang ketiga selepas saudara Azizi(Khatam).
Masa zaman dalam gambar tu saya masih berumur sekitar 24 tahun.masa tu darah masih muda sangat.semua benda nak cuba.First time masuk olaraga...konon nak cari pengalaman...(pancit).first round bolehlah kitai budak2 tu masuk round kedua separuh sedar.Round ketiga....hahaha!tanya Ydp.Nasib menang masa first game(Bangga).Bila suku akhir dah kena jumpa champion.(Rizal)juara malaysia.Round pertama macam biasa,kitai habis2.Tapi budak tu stimina dia cukup tinggi.kaki dia pun pun laju jugak...bukan takat laju tapi berserta padu....pehhh!(champion malaysia).agaknya kalau semangat saya tak kuat memang mengalah first round lagi.saya kalah dalam saingan tu.Dia ada pengalaman+stimina+skill.
Tapi kenangan yang paling best sekali bila lepas game tu Arwah Pak Mat Kedidi pergi shauna dengan kita orang..hahaha!kelakar tul masa tu. arwah Pak Mat kedidi masa tu memang rapat dengan murid-murid ayahanda Haji Hasyim.Tapi semuanya tinggal kenangan je bagi saya.(sedih).
lepas olaraga tak sampai beberapa bulan pas tu...ayahanda beritahu saya yang saya dah layak di khatamkan...macam tak percaya je.ialah saya rasa banyak lagi saya belum tahu masa tu tentang buah pukul yang sebenarnya.banyak sangat yang saya nak kena belajar.umur pun masih terlalu muda.Tapi bila tengok ayahanda bersungguh-sungguh nak khatamkan saya...saya angkur je.
Masa khatam Ayahanda ada pesan nanti satu hari saya mesti ada anak murid...tak kira siapa walaupaun anak saya sendiri.Saya kurang faham maksudnya...???Tapi hari ini ayat yang ayahanda pesan pada saya masih bermain-main ditelinga.dan saya telah faham maksudnya...dan mengapa.
Banyak lagi kenangan-kenangan bersama ayahanda dan Lianpadukan dan jugak Pakmat Kedidi.kalu cerita tak habis.tapi walau macamana pun saya ucapkan terima kasih pada cikgu Aeen kerana bersusah payah mengimbau semula kenangan-kenangan saya.moga-moga Lian padukan terus berkembang dan tak lapuk dek zaman....amin...!

6 ulasan:

  1. salaam ziarah.

    cerita yang sedikit sebanyak memberi kesan pada hati dan fikiran. mcm mana cikgu boy beraksi dulu eh.. dan mcm mana aplikasi LP dalam olahraga..haha.

    10-20 tahun akan datang giliran saya pulak terkenang-kenang insyaAllah. skali skala cerita la kisah silam cikgu boy. sejarah sangat menarik.hehe

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama24 Julai, 2010

    betul tu arif...sedikit sebanyak adalah memberi kesan pada hati dan fikiran.
    Lp klu beraksi dlm olaraga kena banyak pakai akal...klu tak pukulan kita asyik tada point je...balik2 kena warning ngan wasit.tapi seronok.buah pukul memang tak sesuai utk olaraga.tapi klu pandai ubah suai sikit buah pukulan pasti lebih menyeronokan.tapi masa tu saya masih baru belajar biasalah cari pengalaman je...tak menang pun.masa tu cuma fikir nak bantai orang je.bukan nak menang pun.nak gaduh kat luar kang kena tangkap.jadi masuk je glggng baru seronok bantai orang.hahaha!!!

    BalasPadam
  3. kalah yea...
    hm, iye ke...
    dengar citer, lawan tu masuk hospital...

    BalasPadam
  4. hahaha. rentetan hati yang jujur dan steady. terbaik! xD

    BalasPadam
  5. Tanpa Nama24 Julai, 2010

    tak delah cikgu ha...yang pengsan kena tendangan saya tu tahun 1999.tahun kedua saya masuk olaraga.
    masa tu dah ada pengalaman sikit.tapi tahun tu pun saya kalah kat final.sampailah ni tak pernah jadi juara pun dlm acara olaraga..hahaha.tapi pengalaman dah ada lah cikit.saya pun tak sangka budak tu boleh pengsan masa tu.baru start round kedua masa tu.ingatkan kalah tapi terus diumumkan jadi juara.yang betul2 saya tak boleh lupakan,bila malam tu saya ada game lagi satu...lawan terus tarik diri tak nak lawan...hahaha!!!kelakar ada sedih pun ada kan bila ingatkan kisah silam ni.

    nanti bila ada masa saya buat satu artikel tentang perjalan LP selama saya bersamanya....k....salam.

    BalasPadam
  6. untuk pengethuan ckgu boy gmbr2 tu adlah album ksygan ayh..siap warning lg kt kite klu hilang satu lebammm...wa pnya mta huhu..nti ckgu boy sndri tengok sma itu album la..bkn apa..boring lah cite psl gduh2 ni lyn org yg dengki2 kt LP ni daripda cite benda yg dah basi ada lebih baik sya cite psl kenangan2 msa lmpau sekurang2nya generasi skrg tahu sdkit sbnyk latarblkg cikgu2 lp...

    BalasPadam