Ahad, April 15, 2012

malam pendekar






Tanggal 13hb April bersamaan 21jamadilawal 1433h bertempat di Dataran Pahlawan melaka,telah di kumpulkan seluruh persilat-persilat di seluruh negeri Melaka.Jumlah yang di sasarkan seramai 3000 persilat.Seramai 45 perguruan telah menghantar ahli masing-masing.

Malam tersebut di buat Khas untuk menghargai jasa guru-guru silat yang banyak berjuang demi menaikan mertabat silat warisan nenek moyang orang-orang melayu.Demi mengenang jasa tersebut seramai 45 guru silat telah menerima ANUGERAH PENDEKAR NEGERI MELAKA.

Satu suntikan baru untuk guru-guru silat seluruh negeri Melaka untuk terus memperjuangkan silat di mata dunia.Memanag sesuai dengan nama dan sejarahnya yang memang terkenal dari dahulu lagi bahawa bumi Hang Tuah ini memang mempunyai ramai guru_guru yang hebat.Umpama landasan telah pun di buat,hanya perlu melaluinya sahaja untuk meletak nama silat terus terkenal di persada dunia.

Sebagai salah seorang dan persatuan yang baru dikembangkan 3 tahun di bumi Melaka ini.Lian Padukan Melaka turut di anugerahkan sebagai pendekar negeri melaka.saya akui memang saya amat sukar untuk melaluinya dalam tempoh 3 tahun ini.Hanya bermula dengan 6 orang ahli dan kini Lian padukan Melaka telahpun mempunyai seramai 80 orang ahli di bumi melaka ini.Terima kasih yang tidak terhingga kepada rakan-rakan yang banyak membantu hingga Lian padukan Melaka kini telah pun dikenali hampir keseluruh negeri Melaka.Dan terima kasih juga di atas peranugerahan yang diberikan untuk meletakan Lian Padukan sebaris dengan silat-silat yang berada di Melaka ini.

Rabu, Mac 28, 2012

relex kejap



Ini nama dia buah tembung sekerat...apa yang sekerat.Cuba-cubalah fikir sendiri.Kalau nak belajar yang sekerat pun boleh kalau tak nak belajar sekerat pun boleh.Cara masing-masing.Musuh ni ada macam-macam kerenah,sanggup tak sanggup je nak layan.Apa-apa pun kita layan video ni dulu...besok-besok boleh tanya pada guru masing-masing.Ada tak yang sekerat tu? Kalau ada amik je buat guna pakai waktu-waktu terdesak.Oklah selamat mencuba dan selamat beramal.

Ahad, Mac 25, 2012

grading tertutup





Semalam 24hb mac 2012 bertempat di gelanggang gombak,telah di adakan satu grading secara terutup khas untuk ahli-ahli Lp yang bakal khatam pada bulan 5 nanti.Di mana ahli-ahli ini tidak dapat bersama-sama semasa grading yang lepas.Seramai 6 orang dari Melaka dan 10 orang dari Kuala Lumpur.Grading ini telah dijalankan secara serdahana dan semuanya berjalan dengan lancar sepanjang grading semalam.Cikgu-cikgu yang turut hadir selain saya termasuklah cikgu Din misai,cikgu faizal,cikgu ha dan YDp LP guru Hj Hasyim bin Hj salleh.Grading yang bermula pada pukul 6.00pm telah berakhir pada pukul 11.30pm.

Jumaat, Mac 16, 2012

gurau-gurau je....



Ini adalah antara buah-buah yang terdapat di dalam permainan Lian Padukan.Ahli Lp yang bersama saya dalam video ini ialah saudara Najib dari gelanggang Johor Jaya(anak murid cikgu aeen).Video ini di rakam ketika Najib dan beberapa orang ahli-ahli dari gelanggang Johor datang menziarah ke gelanggang Lp Melaka.Terima kasih di atas kesudian ahli-ahli Lp Johor untuk datang menziarahi gelanggang usang saya.Wassalam.

Selasa, Mac 13, 2012

lawatan YAB




"TAK MELAYU HILANG DI DUNIA"begitulah kata-kata yang di ungkapkan dari mulaut seorang pemimpin ketika melawat ke gelanggang Lian Padukan yang terletak di Semabok Melaka

Tanggal 9 Mac 2012,gelanggang Lp Melaka telah mendapat penghormatan dari ketua menteri Melaka Datuk Seri Hj.Mohd.Ali Bin Rustam.Yang Mana beliau telah meluangkan masa untuk melawat sendiri gelanggang Lp.Kami ahli-ahli Lp melaka amat berbesar hati dan berasa amat bangga dengan kehadiran ketua menteri dan menganggap ianya satu penghormatan dari ketua menteri kepada persilatan kami.

Ribuan terima kasih kami ucapkan kepada ketua menteri kerana sudi melawat teratak usang kami(gelanggang kampung je).Tidak lupa juga kepada tetamu-tetamu yang sama-sama memeriahkan majlis lawatan Datuk Seri Hj.Mohd Ali Bin Rustam ke gelanggang kami.

SALAM 1 MALAYSIA,SALAM MELAKA MAJU NEGERIKU SAYANG,NEGERI BANDAR TEKNOLOGI HIJAU.

Khamis, Mac 08, 2012

kenapa gotong-royong.....??



Baru tadi 5,6 orang ahli2 Lp melaka datang tolong bersihkan gelanggang.Kenapa nak bersihkan....?




Ni mesti ada apa2 nak belaku kat gelanggang Lp melaka....betul ker...???



Apa dia tu pekara yang nak belaku ni....suspen je ni....jeng!jeng!jeng!
Apa2 pun terima kasih kepada sesiapa yang datang tadi tolong bersihkan apa2 yang patut.jumpa lagi semua....

Ahad, Februari 19, 2012

mesyuarat Lp melaka 2012



Tarikh 14.feb.2012 selasa bertempat di gelangganng Lp,semabok melaka.Satu perjumpaan bersama ahli-ahli lian padukan melaka.Tujuan perjumpaan di adakan adalah untuk melantik ahli jawatankuasa baru Lp Melaka.Banyak pekara yang di bincangkan pada malam itu.



Barisan ahli-ahli jawatankuasa baru Lp melaka di ketuai saya sendiri sebagai pengerusi(kekal).Naib pengerusi di serahkan kepada En.Shariel.Di ikuti penasihat Lp melaka telah di sandang oleh En.faizal.Setiausaha telah diserahkan kepada En.Firdaus yang mengantikan En.zainal.Bendahari telah di pertanggungjawabkan kepada En.Hamdan yang mengantikan En.Asrul.Ketua jurulatih disandang oleh saya dan penolong jurulatih disandang oleh En.Fazil.




Sokongan padu sentiasa diberikan sepanjang mesyuarat berjalan,dan segala keputusan telah di persetujui oleh ahli-ahli lama dan baru.Mesyuarat yang bermula jam 8.30 malam telah berakhir pada jam 11.00 malam.


Ribuan Terima kasih saya ucapkan kepada semua yang hadir dan yang sentiasa memberikan sokongan padu kepada Lp Melaka.Wasallam

Rabu, Februari 08, 2012

mandi penimbul di kota tinggi


Bertarikh 4&5 febuari 2012(sabtu&ahad)bersamaan 1 Rabiulawal 1433 H,Lian padukan telah membuat rombongan ke kota tinggi Johor.Aktiviti yang berlangsung selama 2 hari ini telah membabitkan beberapa gelanggang Lian Padukan seluruh malaysia iaitu Kuala Lumpur,Selangor,Melaka,trengganu dan tuan rumah sendiri iaitu Johor.

Aktiviti ini bertujuan utuk mandi penimbul bagi ahli-ahli Lp yang bakal di khatamkan pada tahun ini(2012)pada bulan mei nanti.Kami bermalam di kota tinggi dengan mendirikan khemah.Kalau dah berkhemah tada BBQ tak seronok.Terima kasih tak terhingga kepada cikgu din misai dan isteri(kak ida)kerana bersusah payah menyediakan bahan-bahan untuk di BBQ kan malam itu.Cikgu sam dan cikgu din misai ni memang jaguh bab-bab camping rupanya.

Ayahanda dan isteri(kak fifi)juga hadir untuk bersama-sama memeriahkan malam BBQ.lepas acara mengisi perut masing-masing ada tugas sendiri.Ayah macam biasa potong limau untuk di mandikan oleh cikgu-cikgu dan ahli-ahli.Saya,cikgu sam giant,cikgu din gondrong,cikgu Ip man dan beberapa guru lain berbincang tentang Lian untuk di seragamkan.Cikgu azahar di tugaskan untuk menyampaikan pertua-pertua mandi penimbul.

Saya dan abang Din gondrong memang tak tidur malam tu.Lepas aje ayah habis potong limau saya terus mandi kat air terjun bersama-sama abang din gondrong dan beberapa ahli lain.Masa tu tak silap saya pukul 5 pagi.suasana gelap tapi penuh ketenangan.satu pengalaman yang tak dapat di lupakan mandi betul-betul bawah air terjun pukul 5 pagi.Lepas aje sembahyang subuh saya terus buat aktiviti yang tak asing lagi iaitu tidur sampai tak ingat.

Pagi tu saya bangun pukul 9 pagi,tengok ahli-ahli lain masih ramai yang tengah mandi penimbul.Ada juga yang sedang sarapan pagi.saya pun apa lagi perut dah lapar.
Satu aktivi yang menyeronokan.Memang elok di buat sebagai salah satu acara tahunan untuk Lian padukan.Bagi ahli-ahli yang tak dapat join kali ini jangan sedih lain kali kita buat lagi dasyat.
Akhir kata saya ucapakan ribuan terima kasih kepada ayahanda Lp,Dr.Hj.Hasyim Bin Hj.Salleh serta isteri(kak fifi)yang sentiasa menyunting semangat kepada ahli-ahli Lp seluruh Malaysia.Juga kepada cikgu din misai dan kak ida yang bersusah payah untuk memastikan setiap ahli-ahli semua kenyang.tak lupa juga untuk abang din gondrong(abang long)Lp dan isteri.akhir sekali cikgu-cikgu khatam iaitu di ketuai oleh cikgu Sam giant,cikgu Azahar,cikgu Aimi,cikgu Faizal,cikgu Wana,cikgu arif,cikgu jeff,cikgu Ip man dan cikgu sam kecik(avatar).dan tak lupa juga untuk johan atas kapal api...betu-betul kaw.

Khamis, Februari 02, 2012



video ni di muat turun oleh cikgu aeen(srikandi)semasa sy berkunjung ke rumah beliau