Ahad, Oktober 17, 2010

sesudah 15...



Lian gulung teletak pada lian ke enam belas di dalam silibus pebelajaran lian padukan.Apakah kelebihan lian ini sehingga ia merupakan selibus terakhir didalam lian paduakan...?
Lian asal didalam pebelajaran lian padukan mempunyai 7 jurus dan 28 lian(semasa saya belajar dulu)mengikut silibus asal.Tetapi kini ia telah di gabungkan atau lebih senang di sebut di pendekkan menjadi 4 jurus dan 16 lian.Bukanlah bertujuan untuk menyimpan baki yang selebihnya.Kalau mengikut sukatan pebelajaran buah pukulan di dalam lian padukan sentiasa di perbaharui dari semasa ke semasa.(tiada buah yang kekal).Tetapi lian tetap kekal dan sentiasa di gabungkan dari semasa ke semasa mengikut keselesaan guru yang mengajar.Tujuan lian-lian ini di pendekan adalah salah satu daripadanya kerana terlalu ramai yang belajar,tetapi tidak dapat menamatkan sehingga habis(khatam)kerana terlalu banyak lian yang perlu di ingat.Kerana itu jugalah lian-lian ini telah di pendekan dan digabungkan menjadi 16 lian dan 4 jurus. Contohya semasa saya belajar dahulu,ramai pesaing-pesaing dari ahli lian padukan yang belajar.tetapi yang khatam hanya beberapa orang sahaja.Jadi cerita saya pada kali ini tentang lian ke enam belas(lian gulung).
Lian gulung merupakan lian terakhir di dalam sukatan pebelajaran.Mungkin jika sesiapa yang pernah melihat lian ini tertanya-tanya apakah kelebihannya lian ini sehingga ia menjadi lian terakhir di dalam silibus.Lian ini jika di lihat dengan mata kasar seperti bukan lian-lian lain yang kita belajar yang mempunyai buah-buah serangan.Memang benar...ia merupakan salah satu lian tunggal yang tidak mempunyai serangan di dalam Lian padukan.Lian ini asalnya hanya boleh di pelajari setelah seseorang ahli itu di di khatamkan.Tetapi kini lian ini di letakan pada lian terakhir sebelum khatam.
Lian ini merupakan lian pernafasan yang mengabungkan nafas luar dan nafas dalam.Memang agak sukar bagi yang baru menguasai lian ini.Silap-silap boleh demam di buatnya.Lian ini juga merupakan gabungan kepada semua lian termasuk lian khatam,kerana setiap lian dan jurus kita latih setiap hari bergantung pada lian ini.Ia merupakan satu jambatan yang menyambungkan dari satu tebing ke tebing yang lain.Fikirkan bila kita telah tamat belajar lian mengikit silibus...mengapa masih ada lian yang kita perlu belajar sesudah khatam.Lian sesudah khatam memerlukan penafasan yang panjang tetapi selibus 16 lian 4 jurus berhenti setiap satu pegerakan.Jadi bagi sesiapa yang akan menghadapi khatam,belajar dan carilah kelebihan lian ini.Begitu juga kepada yang telah menguasai lian ini,berlatihlah lian ini setiap hari,anda tak akan rugi bila anda telah betul-betul menguasinya.
Selain itu lian ini juga merupakan lian yang menghidupkan senjata 8 yang kita latih setiap hari.Tetapi jangan pula ingat lian ini boleh menjadikan kita kebal.Jika kita lihat pada demo video di atas(demo dari cikgu azmie dato)ia bukanlah merupakan ilmu kebal.Tetapi ia meningatkan kita,di dalam petempuran samada peseorangan atau berhadapan ramai lawan,kita perlu ada semangat yang kuat dan ketahanan fizikal yang cukup lasak.Pernafasan merupakan faktor penting.sekurang-kurangnya bila bertempur kita masih mampu menyambut satu atau lebih pukulan dari musuh.Taklah baru kena sekali dah ko(buat malu je).Sebab itu di dalam acara tempur semasa majlis khatam saya memang tak mahu memberi muka kepada sesiapa.Bukanlah untuk mengambil kesempatan untuk membuli,tetapi bagi menghidupkan semangat ahli-ahli yang bakal di khatamkan nanti.Dari situ kita akan menilai diri kita sendiri berapa lasak dan kuatnya semangat kita ketika bertempur.Yang penting semangat melawan balik.
Bila di kepung selalunya kita terlupa untuk menjaga pernafasan dan mengekalkan hati yang tenang.Berbeza bagi yang selau melatih lian gulung ini,kita akan sentiasa tenang dan kekal bersedia bila berdiri.Tak kira dengan sesiapa pun termasuk guru kita sendiri.Cuma rasa hormat yang tinggi menjadi penghalang untuk kita melawan bila sparing dengan guru.
Jadi tidak kira di mana kita berada hormat-menghormati sesama kita perlulah ada,samada musuh atau bukan yang penting kita perlu hormat dan beringat sentiasa.Barulah apa yang di pelajari kekal,kerana setiap yang di pelajari perlulah datang dari hati yang ikhlas.

4 ulasan:

  1. salam ha!!ha!!..cikgu boy memang x buli tapi dia bagi flying kick tahap termuntah2..x caya tanya cikgu is he..he..(apa2 pun itu semua pembakar semangat)

    BalasPadam
  2. berkat tu kena pukul oleh ckgu2 khtam...sy sndri pun kena truk dulu....tnya ckgu boy klu tak caya...ckgu boy kann???

    BalasPadam
  3. masa is khatam tu kena tanya siapa no wahid, mamat no wahid sudah kasi cikgu boy marah... masa round 3, dia sudah sepak kaki cikgu boy... so nasib badan la budak - budak yang lain...

    BalasPadam
  4. takpa apa2 kita tunggu khatam thu depan....camana agak2 nya heh....?

    BalasPadam