Rabu, April 21, 2010

terbinanya persatuaan Lian Padukan.



Inilah lencana pertama yang dipakai oleh ahli-ahli Lian padukan.Setelah tertubuhnya Persatuan yang telah diasaskan oleh Ayahanda Hj Hasyim Bin Hj Salleh.Mungkin para pembaca hairan mengapa saya tidak menyatakan Pakmat kedidi sebagai pengasas bukan?

Ya memang benar Pakmat Kedidi adalah pengasas, tetapi beliau hanyalah pengasas bagi permainan Lian padukan bukan pengasas persatuan.

Pada tarikh 16 may 1996,saya telah diperkenalkan oleh saudara Azizi kepada Ayahanda haji hasyim.Pada ketika itu saya hanya memanggil beliau dengan panggilan abang.Dari sinilah saya telah terbabit dengan dunia buah pukul.Pada mulanya tidak tergerak dihati saya untuk mempelajari permainan ini.Tujuan saya kerumah beliau pada malam itu hanyalah dengan niat untuk melihat kawan-kawan saya belajar.Mulanya saya fikirkan ini hanyalah permainan silat yang biasa saya lihat.Tak sangka pula saya inilah permainan yang mempunyai kelainan dari yang lain.

Setelah dipujuk oleh ayahanda guru,saya cuba untuk melakukannya tetapi pada ketika itu saya gagal untuk menguasainya(jurus satu).Padahal saya memang menpunyai basic permainan silat.Pada ketika itu juga hati saya berkata...memang pelik permainan ini tetapi makin lama saya buat semakin seronok.Bermula dari saat itulah saya meneruskan permainan ini sehingga sekarang.

Pada 11 may 1997 Lp telah mendapat jemputan pertama untuk membuat demo di Kangkar Pulai Johor.Inilah kali pertama dalam hidup saya untuk membuat demo.Dan pada tarikh inilah tertubuhnya Persatuan Seni Silat Lian Padukan Johor.Dan pada tarikh ini jugalah Pakmat kedidi telah menyerahkan Nukil kepada ayahanda guru.

Persatuan ini pada mulanya tidak mempunyai uniform atau baju silat.Tetapi atas dasar semangat ahli-ahli membeli baju untuk tujuan demo.Dengan baju tidak berlogo kami teruskan demo dan sambutan dari penduduk sekitar amat membanggakan.Kemudian terciptalah logo pertama atas cipataan lukisan ayahanda guru.Logo ini dicetak,dan sejak itu lian padukan banyak mendapat jemputan untuk tujuan demo seperti di Utm skudai,sri gelam,pasir gudang dan banyak lagi tempat disekitar Johor Bahru.

Pada tahun awal 2000 logo Lp telah ditukar kepada logo baru(dipakai sekarang ini).Itupun setelah ayahanda guru melebarkan lagi sayap Lp ke Kuala Lumpur. Atas sebab Lp berdaftar atas nama Johor jadi, di KL persatuan ini telah ditukar kepada akedemi Lian Padukan.

Kini Lp telah bertukar nama kepada Lian padukan Malaysia dan berjaya membuka gelanggang di beberapa buah negeri disemenanjung tanahair. Moga-moga Lp terus maju dan berkembang.... amin

2 ulasan:

  1. Saya pernah tengok logo ini dulu..tapi masa tu ambik x endah..hehehe.Logo Oldskool LP.Sejarah ni bro..

    BalasPadam
  2. jurus 1 memang payah nak kuasai, nampak mudah sangat, kalau pada yang dah banyak belajar sebelum ni, rasa macam orang bodoh ketika pertama kali melakukannya.

    BalasPadam