Selasa, Januari 19, 2010

Peringkat Pembelajaran Lian Padukan

Lian Padukan mengandungi empat pergerakan asas yang dipanggil Jurus yang mengajar teknik-teknik menggunakan perisai, penumbuk, siku, lutut dan kaki. Perisai adalah teknik yang dikembangkan oleh Pak Mat dalam bentuk yang tidak terdapat dalam Buah Pukul asal.

Perisai adalah penggunaan tangan pepisau dalam kedua-kedua pergerakan menyerang dan menangkis untuk menyekat pergerakan lawan secara berkesan dan kebolehan menahan sama ada dalam keadaan pergerakan terus kehadapan ataupun pergerakan menyamping dalam atau luar. Perisai adalah salah satu daripada teknik yang paling penting dalam Lian Padukan dan digunakan pada semua peringkat pelajaran dan kemahiran.

Setelah selesai peringkat Jurus, penuntut akan naik ke peringkat Lian. Dalam Buah Pukul Lian bermaksud pergerakan atau pattern, sama seperti konsep ‘kata’ dalam karate atau gaya dalam seni beladiri Cina.

Terdapat empat peringkat Lian dengan setiap peringkat mengandungi empat Lian untuk dikuasai. Pada peringkat Lian, penuntut diperkenalkan kepada teknik-teknik dan aplikasi-aplikasi tertentu yang berkaitan dengan setiap Lian. Tahap kemahiran penuntut akan meningkat sewaktu memahirkan diri dengan Lian.

Dalam Lian, penuntut mempelajari teknik-teknik dan taktik-taktik seperti Rebut (mematahkan pertahanan lawan), Reju (tekanan berterusan ke atas lawan), Turut (mengikut arah pergerakan lawan), Titik (mematahkan serangan tangan lawan) dan Makan Gerak (serangan memotong gerak lawan).

Peringkat Jurus
1. Jurus Satu (Tumbuk)
2. Jurus Dua (Siku)
3. Jurus Tiga (Lutut)
4. Jurus Empat (Kaki)

Lian Peringkat 1 (Lian Gelek 2 belah)
1. Lian Selak Panjang
2. Lian Siku
3. Lian Singkap
4. Lian Selak Pendek

Lian Peringkat 2 (Lian Reju)
5. Lian Reju
6. Lian Tangkap Tembung
7. Lian Badik
8. Lian Cangkul

Lian Peringkat 3 (Lian Tumbuk Mengambil)
9. Lian Lintang
10. Lian Sepak Yim
11. Lian Kwantung
12. Lian Kopak

Lian Peringkat 4 (Lian Pagar)
13. Lian Pagar Simbuh
14. Lian Pagar Tedung Berlipat
15. Lian Pagar Semutar
16. Lian Gulung

Rujukan: Laman Web Lian Padukan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan